Publikationen von beitragenden Personen

PUBLICATIONS OF THE FORUM’S CONTRIBUTORS  

This bibliography provides publications of the Forum’s contributors and is devoted to the research of the art market of all periods.

A – F G – L M – R S – Z

A

 

B

Baden, Sebastian

Journal Article / Part of a Book
  • „Geld oder Leben! Zur revolutionären Ökonomie des Kunstsystems.“ In Kultur und Management – Eine Annäherung, ed. Raphaela Henze, S. 209‒226. Heidelberg/Wiesbaden: Springer, 2012.
 Review
  • „Besser als die Konkurrenz? Wie Kunst zum Allheilmittel des Neoliberalismus gemacht wird.“ In NKF – Neue Kunstwissenschaftliche Forschungen 01 (2014). (Rezension zu Immanuel Mir: Kunst Unternehmen Kunst. Die Funktion der Kunst in der postfordistischen Arbeitswelt, Bielefeld: transcript 2014). Accessed February 3, 2016. http://journals.ub.uni-heidelberg.de/index.php/nkf/article/view/16756.

 __________________________________

Bambi, Andrea

Book
  • Alfred Flechtheim. Raubkunst und Restitution. Schriftenreihe der Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte 110 [edited in collaboration with Axel Drecoll]. Berlin: Oldenbourg, 2015.
Journal Article / Part of a Book
  • “«Marchand Amateur», auf der Suche nach der privaten Sammlung Alfred Flechtheims”. In Alfred Flechtheim. Raubkunst und Restitution, ed. Andrea Bambi and Axel Drecoll, 71‒82. BerlIn Oldenbourg, 2015.
  • “«Ich bin nicht Beckmanns Kunsthändler.» Alfred Flechtheim und seine Künstlerverträge, erläutert am Beispiel von Max Beckmann”. In Kunst sammeln, Kunst handeln. Schriftenreihe der Kommission für Provenienzforschung 3, ed. Eva Blimlinger and Monika Mayer, 167‒181. Wien: Böhlau, 2012.
  • “«Bilderfimmel und Gemälderummel.» Brakls Kunsthaus und die Künstlergruppe Scholle”. In Die Scholle, ed. Siegfried Unterberger, Felix Billeter and Ute Strimmer, 174‒185. München: Prestel, 2007.

__________________________________

Bilski, Emily D.

Book
  • Die „Moderne Galerie” Heinrich Thannhauser / The “Moderne Galerie” of Heinrich Thannhauser. Munich: Jüdisches Museum München and Edition Minerva Hermann Farnung, 2008.
  • Die Kunst und Antiquitäten Firma Bernheimer / The Art and Antiques House of Bernheimer. Munich: Jüdisches Museum München and Edition Minerva Hermann Farnung, 2007.
  • Jewish Women and Their Salons: The Power of Conversation [written in collaboration with Emily Braun]. New Haven: Yale University Press, 2005.
  • Berlin Metropolis:  Jews and the New Culture 18901918, ed. Emily D. Bilski. Berkeley: University of California Press, 1999.
Journal Article / Part of a Book
  • “Creating a Platform for Artists: Heinrich Thannhauser and the Moderne Galerie.” In The Great Upheaval, ed. Tracey Bashkoff and Megan Fontanella, 64‒69. New York: The Solomon R. Guggenheim Museum, 2011.
  • “Heinrich Thanhauser als Münchner Kunstmäzen und Kulturförderer / Heinrich Thannhauser as a Patron of Art and Culture in Munich.” In Sammeln, Stiften, Fördern. Jüdische Mäzene in der deutschen Gesellschaft, ed. Andrea Baresel-Brand and Peter Müller, 233‒264. Magdeburg: Veröffentlichungen der Koordinierungsstelle für Kulturgutverluste Magdeburg, 2008.
  • “«Nichts als Kultur.» Die Pringsheims / «Only Culture.» The Pringsheims”. Munich: Jüdisches Museum München and Edition Minerva Hermann Farnung, 2007.

__________________________________

Bommert, Britta

Journal Article / Part of a Book
  • “‘German Sales 1901-1945.’ Digitalisierte Auktionskataloge als Quellen für die Provenienzforschung” (written with Joachim Brand). In Jahrbuch Preußischer Kulturbesitz 49 (2013), S. 295‒307.
  top

C

 

D

 

E

 

F

Fuchsgruber, Lukas

Journal Article / Part of a Book
  • “Neue, neuere, neueste Kunstgeschichte? Wie die Wissenschaft versucht, den Kunsthandel zu ‘erobern’.” In HUch. Humboldt Universität collected highlights. Zeitschrift der studentischen Selbstverwaltung 82 (2015): 10‒11.

Review

  • “Tagungsbericht: Markt Macht Kultur.” Review of the conference, Universität Heidelberg, 03.07.2015. In H-Soz-Kult, 19.10.2015. Accessed February 17, 2016. http://www.hsozkult.de/conferencereport/id/tagungsberichte-6211.
  • “Isabelle Rouge-Ducos, Le crieur et le marteau. Histoire des commissaires-priseurs de Paris (1801-1945).” Review of the conference, Belin, 2013. In Regards croisés. Revue franco-allemande de recensions d’histoire de l’art et esthétique Deutsch-französisches Rezensionsjournal zur Kunstgeschichte und Ästhetik 3 (2015). Accessed February 17, 2016. http://www.revue-regards-croises.org/deutsch/ausgaben/no-3-2015/
  • “Les artistes et leurs galeries. Réceptions croisées. Paris-Berlin. 1900-1950.” Review of the conference, Deutsches Forum für Kunstgeschichte, Paris, 08.12.2014. In H-ArtHist, 04.02.2015. Accessed February 17, 2016. http://www.arthist.net/reviews/9396.
  top

G

Gee, Malcom

Book
  • Dealers, Critics, and Collectors of Modern Painting. Aspects of the Parisian Art Market 1910‒1930. New York/London: Garland Press, 1981.
Journal Article / Part of a Book
  • “Contemporary art in boom and crisis. France and Germany 1918-1933.” In The Challenge of the Object / Die Herausforderung des Objekts: Proceedings of the 33rd Congress of the International Committee of the History of Art, T. 2, 712‒713. Nuremberg: German National Museum, 2014.
  • “Defining the modern art collector in the Weimar years.” In Öffentliches und privates Kunstsammeln in Deutschland 1871-1933, eds. Sven Kuhrau, and Ulrike Wolff-Thomsen, 115‒130. Kiel: Verlag Ludwig, 2011.
  • “Die Sammlung Rupf in ihrer Zeit.” In Rupf Collection, ed. Susanne Friedli, 149‒156. Bern: Berteli, 2005.
  • “Le réseau économique.” In L´Ecole de Paris: la part de l’autre, 127-137. Paris: Paris Musées, 2000.
  • “The Berlin Art World, 1918-1933.” In The City in central Europe : culture and society from 1800 to the present, eds. Malcolm Gee, Tim Kirk, and Jill Steward, 63‒83. Aldershot: Ashgate, 1999.
  • “Raoul La Roche und das Sammeln moderner Kunst in Paris (1918-1930).” In Ein Haus für den Kubismus : die Sammlung Raoul La Roche: Picasso, Braque, Léger, Gris – Le Corbusier und Ozenfant, eds. Katharina Schmidt and Hartwig Fischer, 279‒288. Ostfildern-Ruit: Hatje, 1998.
  •  “Art Patrons of the 1920s.” In The 1920’s: Age of The Metropolis, ed. Jean Clair, 404‒415. Montreal: The Montreal Museum of Fine Arts, 1991.

 __________________________________

Golenia, Patrick

Book
  • Paul Graupe (1881-1953). Ein Berliner Kunsthändler zwischen Republik, Nationalsozialismus und Exil [edited in collaboration with Kristina Kratz-Kessemeier, and Isabelle Le Masne de Chermont]. Köln / Weimar / Wien: Böhlau, 2015.

__________________________________

Gramlich, Johannes

Book
  • Die Thyssens als Kunstsammler. Investition und symbolisches Kapital (1900-1970). Paderborn: Schöningh, 2015.

__________________________________

Graw, Isabelle

Book
  • Art and Subjecthood. The Return of the Human Figure in Semiocapitalism [edited in collaboration with Daniel Birnbaum]. Berlin: Sternberg Press 2014.
  • High Price. Art between the Market and Celebrity Culture. Berlin: Sternberg Press 2010.
  • Der große Preis. Kunst zwischen Markt und Celebrity Culture. Köln: Dumont Verlag 2008.
Journal Article / Part of a Book
  • “Gute Kunst, schlechter Markt? Über falsche Gegenpole und ökonomische Bodensätze: Warum die verbreitete Klage darüber, dass Werke Waren sind, scheinheilig und sachfremd ist.” In Frankfurter Allgemeine Zeitung, 30.04.2015, S. 14.

 __________________________________

Guichard, Charlotte

Journal Article / Part of a Book
  • “Small Worlds. The Economy of Auctions in the Late Eighteenth-Century Parisian Art Market.” In Moving Pictures. Intra-European Trade Images 1500-1800, eds. N. De Marchi, and S. Raux, 236‒256, 298‒308. Turnhout: Brepols, 2014. 
  • “From Social Event to Urban Spectacle: Auctions in Late Eighteenth-Century Paris.” In Fashioning Old and New. Changing Consumer Patterns in Western Europe (1650-1900), ed. B. Blondé, N. Coquery, J. Stobart, 203‒216. Turnhout, Brepols, 2009.

H

Häußler, Harriet

Journal Article / Part of a book
  • “Wertsteigerungen und Wertminderungen in der Lichtkunst.” In art value – Positionen zum Wert der Kunst 16 (2015): 66‒69.
  • “Der Kunstmarkt – noch nie so geordnet wie heute.” In art value – Positionen zum Wert der Kunst 13 (2014): 42‒44.

__________________________________

Hoffmann, Meike

Book
  • Ein Händler entarteter Kunst. Bernhard A. Böhmer und sein Nachlass, edited by Meike Hoffmann, Schriftenreihe der Forschungsstelle ‘Entartete Kunst’: Berlin, 2010.
Journal Article / Part of a book
  • “Bernhard A. Böhmer. Ein unbekannter Bildhauer brilliert im NS-Kunsthandel.” In Kunst sammeln, Kunst handeln, eds. Eva Blimlinger, and Monika Mayer, 197‒207. Wien / Köln / Weimar, 2012.
  • “Verfemt und verkauft – Werke aus der nationalsozialistischen Beschlagnahmeaktion ‘Entartete Kunst’ in der Sammlung Willy Hahn.” In Kokoschka als Zeichner. Die Sammlung Willy Hahn, 23‒30. Dresden / Salzburg, 2011.
  • “Verfemt – verkauft – verbrannt – verschollen. Zum Schicksal der modernen Kunst im ‘Dritten Reich’.” In MuseumsJournal. Berichte aus den Museen, Schlössern und Sammlungen in Berlin und Potsdam 2 (2011): 30f.
  • “Bernhard A. Böhmer – Januskopf im NS-Kunsthandel.” In Gute Geschäfte. Kunsthandel in Berlin 1933-1945, 23‒28. Aktives Museum im Centrum Judaicum: Berlin, 2011.
  • “Die verstoßenen Bilder – Handel mit ‘Entarteter Kunst’.” In Gute Geschäfte. Kunsthandel in Berlin 1933-1945, 139‒144. Aktives Museum im Centrum Judaicum: Berlin, 2011.
  • “Geplündert, geborgen, sichergestellt, verkauft. Der Nachlass von Bernhard A. Böhmer.” In Ein Händler entarteter Kunst, ed. Meike Hoffmann, 97‒132. Schriftenreihe der Forschungsstelle ‘Entartete Kunst’: Berlin, 2010.
  • “Im Schatten des Meisters. Böhmers Nachgüsse von Werken Wilhelm Lehmbrucks.” In Ein Händler entarteter Kunst, ed. Meike Hoffmann, 211‒226. Schriftenreihe der Forschungsstelle ‘Entartete Kunst’: Berlin, 2010.
  • “Werke ‘entarteter Kunst’ im Nachlass von Bernhard Böhmer, Einführung in die Werklisten.” In Ein Händler entarteter Kunst, ed. Meike Hoffmann, 241‒247. Schriftenreihe der Forschungsstelle ‘Entartete Kunst’: Berlin, 2010.

__________________________________

Hopp, Meike

Book
  • Kunsthandel im Nationalsozialismus: Adolf Weinmüller in München und Wien, Veröffentlichungen des Zentralinstituts für Kunstgeschichte, 30Cologne: Böhlau, 2012.
Journal Article / Part of a Book
  • “Vom ‘Führerbau’ zum Central Collecting Point. Verlagerung von Kunst- und Kulturgut am Beispiel München 1942-1949,” [in collaboration with Stephan Klingen]. In Bergung von Kulturgut im Nationalsozialismus: Mythen – Hintergründe – Auswirkungen (Schriftenreihe der Kommission für Provenienzforschung, 6), eds. Sabine Loitfellner, and Pia Schölnberger, 69‒84. Wien: Böhlau, 2016.
  • “‘Weiß gar nicht, wo sie alle hingerathen sind’. Der Münchner Bestand der Werke Rudolf von Alts und die ‘Sammlung Borman‘– Eine Herausforderung für die Provenienzforschung“ In Rudolf von Alt. ‘… genial, lebhaft, natürlich und wahr‘. Der Münchner Bestand und seine Provenienz, ed. Andreas Strobl, 146‒190. Berlin: Deutscher Kunstverlag, 2015.
  • “Geraubte Raubkunst? Das Forschungsprojekt zum sog. ‘Führerbau-Diebstahl‘ am Zentralinstitut für Kunstgeschichte München“ [in collaboration with Stephan Klingen]. In aviso. Zeitschrift für Wissenschaft und Kunst in Bayern 3 (2015): 24‒27. 
  • “Aus aktuellem Anlass: Problemfelder der Provenienzforschung.“ In zur debatte 5 (2014): 33‒36.
  • “Kunsthandel 1938.“ In 1938 ‒ Kunst, Künstler, Politik, eds. Eva Atlan, Raphael Gross, and Julia Voss, 151‒175. Göttingen: Wallstein 2013.
  • “Rudolf von Alt.“ In 1938 – Kunst, Künstler, Politik, eds. Eva Atlan, Raphael Gross, and Julia Voss, 177‒188. Göttingen: Wallstein 2013.
  • “Die Kunsthandlungen und Auktionshäuser von Adolf Weinmüller in München und Wien 1936–1945“ In NS-Raubgut in Museen, Bibliotheken und Archiven: Viertes Hannoversches Symposium, Gottfried-Wilhelm-Leibniz-Bibliothek – Niedersächsische Landesbibliothek, ed. Regine Dehnel, 395‒407. Frankfurt am Main: Klostermann 2012.
  • “Der Kunsthändler Adolf Weinmüller (München/Wien) und seine Rolle bei der „einheitlichen Neuregelung des Deutschen Kunsthandels“ In Kunst sammeln, Kunst handeln (Schriftenreihe der Kommission für Provenienzforschung, 3), eds. Eva Blimlinger, and Monika Mayer, 65‒77. Wien: Böhlau 2012.

__________________________________

Huemer, Christian

Journal Article / Part of a Book
  • “Jahrmarktbude oder Musentempel? Das Wiener Künstlerhaus und der Kunsthandel.” In Das Wiener Künstlerhaus: Kunst und Institution, ed. Peter Bogner, Richard Kurdiovsky, Johannes Stoll, 257‒263. Vienna: Lehner, 2015.
  • “Mascarades de désinteréssement: Le connoisseurship et les instruments de la salle des ventes.” In Connoisseurship: L’oeil, la raison, l’instrument, ed. Patrick Michel, 103‒115. Paris: Rencontres de l’école du Louvre, 2014.
  • “The ‘German Sales 1930-45’ Database Project.” Collections: A Journal for Museum and Archives Professionals 10, no. 3-4 (2014), 33‒38.
  • “Un’eccezionale prova documentaria: Gli archivi Goupil al Getty Research Institute” [written in collaboration with Agnès Penot]. In La Maison Goupil e l’Italia: Il successo degli italiani a Parigi negli anni dell’impressionismo, ed. Paolo Serafini, 69‒75. Milan, Silvana Editoriale 2013.
  • “‘Une exposition (in)complète’: Courbet in Vienna, 1873.” In Nineteenth-Century Art Worldwide 11, 2 (2012). Accessed February 1, 2016. http://www.19thc-artworldwide.org/summer12/christian-huemer-courbet-in-vienna.
  • “Impressionism and the Viennese Art Market.” Centropa VIII, no. 1 (2008): 105‒118.
  • “Crossing Thresholds: The Hybrid Identity of Late Nineteenth-Century Art Dealers.” In Crossing Cultures: Conflict-Migration-Convergence, ed. Janie Anderson, 1007‒1011. Melbourne: Miegunyah Press, 2008.
  • “Charles Sedelmeyer‘s Theatricality: Art and Speculation in Late 19th-Century Paris.” In Artwork through the Market: The Past and the Present, ed. Ján Bakoš, 109‒124. Bratislava: Slovak Academy of Sciences, 2004.
  • “Gustav Klimt: The ‘Prophet’ of Viennese Modernism: Marketing and Cult at the Secession.” In Gustav Klimt: Landscapes, ed. Stephan Koja, 145‒160. Munich/London/New York: Prestel, 2002.
  • “Charles Sedelmeyer (1837-1925): Kunst und Spekulation am Kunstmarkt in Paris.” In Belvedere: Zeitschrift für bildende Kunst 2 (1999): 4‒19.

I

 

J

 
  top

K

 
  top

L

 
  top

M

Meyer, Corina

Journal Article / Part of a Book
  • „‘An identifying characteristic that makes the [collection] worth a trip’ – The Orléans collection as a ‘stamp album’ in London?“ In Getty Research Journal 8 (2016): 55‒72.
  • „‚[…] denn gute Gemälde hatte ich versprochen, gute habe ich geliefert, aber, aber […]‘. Ein folgenreicher Streit um die Erwerbung eines Filippino Lippi im Städelschen Kunstinstitut um 1820.“ RIHA Journal 57 (2012). Accessed February 1, 2016. http://www.riha-journal.org/articles/2012/2012-oct-dec/meyer-lippi-streit.
  top

N

Nathan, Johannes

Book
  • Ferdinand Hodler – Aufstieg und Absturz. Die Gemälde für die Weltausstellung 1894. edited by Johannes Nathan. Alpinen Museum Bern: Bern, 1999.
Journal Article / Part of a book
  • “Fritz Nathan – München und St. Gallen.” In Alfred Flechtheim – Raubkunst und Restitution, eds. Andrea Bambi, and Axel Drecoll, 169‒177. De Gruyter: Berlin / Boston, 2015.
  • “Glanz, Verfemung und Exil. Als die Werke Liebermanns in die Schweiz wanderten.“ In Max Liebermann und die Schweiz. Meisterwerke aus Schweizer Sammlungen,  Museum Oskar Reinhart Winterthur, 60‒73. Hirmer: Munich, 2014.
  • “Cultural Clearings. The Object Transformed by the Art Market. Introduction.“ In The Challenge of the Object. Proceedings of the 33rd Congress of the International Committee of the History of Art, eds. Ulrich G. Großmann, and Petra Krutisch, Vol. 2, 706. Germanisches Nationalmuseum: Nürnberg, 2013.
  • “Biografie und Wahrnehmung. Zur Entstehung von Peter Nathans Friedrich Wasmann.“ In Friedrich Wasmann, 1805‒1886, 88‒99. Landesmuseum: Meran, 2006.
  • “‘Die schönste Aufgabe meines Lebens.’ Die Beziehung zwischen Oskar Reinhart und Fritz Nathan im Spiegel der Korrespondenz.“ In Die Kunst des Handelns. Meisterwerke des 14. bis 20. Jahrhunderts bei Fritz und Peter Nathan, Kunsthalle Tübingen, 103‒117. Hatje Cantz: Ostfildern-Ruit, 2005.
  • “‘…für Picasso mindestens 240 Meter…’ Zur Zürcher Picasso-Ausstellung von 1932.“ In Picasso und die Schweiz, Austellungskatalog, Kunstmuseum Bern, 64‒73. Stämpfli: Bern, 2001.

O

 

P

Pezzini, Barbara

Journal Article / Part of a Book
  • “‘Blown into glittering by the popular breath’: the relationship between George Romney’s critical reputation and the art market,” [written in collaboration with Alycen Mitchell]. In The Burlington Magazine 157 (2015): 465‒473.
  • Marketing Miss Charlotte: Colnaghi and George Romney at the turn of the 20th Century,” [written in collaboration with Alycen Mitchell]. In Transactions of the Romney Society 14 (2014): 4‒11.
  • “The Burlington Magazine, The Burlington Gazette and The Connoisseur. The Art Periodical and the Market for Old-Master Paintings in Edwardian London.” In Visual Resources 29 (2013): 154‒183.
  • “The 1912 Futurist exhibition at the Sackville Gallery, London: an avant-garde show within the Old-Masters trade.” In The Burlington Magazine 155 (2013): 471‒479.
  • “New documents regarding the 1902 ‘Fans and other paintings on silk by Charles Conder’ exhibition at the Carfax Gallery.” In The British Art Journal 13 (2012): 19‒29.
  • “More Adey, The Carfax Gallery and The Burlington Magazine.” In The Burlington Magazine 153 (2011): 806‒814.

__________________________________

Polack, Emmanuelle

Book
  • Les Carnets de Rose Valland. Le Pillage des collections privées d’oeuvres d’art en France durant la Seconde Guerre mondiale [written in collaboration with Philippe Dagen]. Lyon: Fage, 2011.
Journal Article / Part of a Book
  • “Trace of Matisse’s Odalisque au tambourin during the Second World War”. In Bergung von Kulturgut im Nationalsozialismus: Mythen – Hintergründe – Auswirkungen (Schriftenreihe der Kommission für Provenienzforschung, 6), eds. Sabine Loitfellner, and Pia Schölnberger, 421‒432. Wien: Böhlau, 2016.
  • “Ravalage at the Hôtel Drouot, or the Art of Obtaining a Clean Provenance for Works Stolen in France during the Second World War.” In Looters, Smugglers and Collectors: Provenance Research and the Market, ed. Tone Hansen and Ana Maria Bresciani, 35‒44. Oslo: Henie Onstad Kunstsenter, 2015.
  • “Heurs et malheurs du Front de l’art. De 1961 à nos jours.” In Le front de l’art. Défense des collections françaises, 1939-1945, ed. Rose Valland, 23‒30. Paris: Réunion des musées nationaux, 2014.

Q

 

R

 
  top

S

Saß, Ulrike

Journal Article / Part of a Book
  • “Wilhelm Grosshennig – 70 Jahre Leben als Galerist.” In Nolde – Die Sammlung Werner,  Kirchner, Heckel, eds. Marietta Mautner Markhof, and Klaus Albrecht Schröder, 18‒23. Wien: Albertina, 2012.

__________________________________

Savoy, Bénédicte

Journal Article / Part of a book
  • “Unschätzbare Meisterwerke. Der Preis der Kunst im Musée Napoléon.” In Die kaiserliche Gemäldegalerie in Wien und die Anfänge des öffentlichen Kunstmuseums, Bd.1, ed. Eudrun Swoboda, 407‒418. Köln / Weimar / Wien: Böhlau, 2013.

__________________________________

Shabanov, Andrey (Шабанов, Андрей)

Book
  • Передвижники: между коммерческим товариществом и художественным движением / The Peredvizhniki: between a commercial partnership and an art movement. Saint Petersburg: EUSP PRESS, 2015.
Journal Article / Part of a Book
  •  “1870-1871. Peredvizhniki: What’s in a name?” In Immediations. The Courtauld Institute of Art Journal of Postgraduate Research, vol.2, 3 (2010): 50–71.
Thesis
  • “Re-presenting the Peredvizhniki: a partnership of artists in late nineteenth-century Russia.” PhD diss, University of London, 2013.

__________________________________

Single, Erwin

Book
  • Art Unlimited? Dynamics and Paradoxes of a Globalizing Art World [written in collaboration with Franz Schultheis, Raphaela Köfeler and Thomas Mazzurana]. Bielefeld: Transcript, 2016.
  • When Art meets Money. Encounters at the Art Basel [written in collaboration with Franz Schultheis, Stephan Egger, and Thomas Mazzurana]. Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2015.
  • Kunst und Kapital. Begegnungen auf der Art Basel, [written in collaboration with Franz Schultheis, Stephan Egger, and Thomas Mazzurana]. Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2015.

__________________________________

Skowronek, Thomas

Journal Article / Part of a book
  • “Crossing the border – The Foksal Gallery from Warsaw in Lausanne/Paris (1970) and Edinburgh (1972, 1979).” In Art beyond borders in communist Europe (1945-1989), eds. Jérôme Bazin, Pascal Dubourg Glatigny, Béatrice von Hirschhausen, and Piotr Piotrowski, 381‒392. Central European University Press: Budapest, 2016.
  • “Defizitärer Osten. Economic Othering auf Kunstmärkten.” In Rethinking Exchange. Itineraries through Economy, Sociology and Philosophy, eds. Federica Buongiorno, and Antonio Lucci. Azimuth. Philosophical Coordinates in a Modern and Contemporary Age, 5 (2015): 157‒174.
  • “Institutionelle Introjektionen. Die Poetiken der Galerien Foksal.” In Poesie Intermedial, ed. Jeanette Fabian, 181‒217. Peter Lang: Berlin, 2012.
  • “Der falsche Sammler – oder wie Kunstmärkte ihre Ordnungen entwerfen. Das Beispiel Moskau.” In Moving (Con)Texts. Produktion und Verbreitung von Ideen in der globalen Wissensökonomie, eds. Johannes Angermüller, Jan Johannes, and Jens Standke, 292‒307. Logos Verlag: Berlin, 2011.
  • “Unreliable Gallerist. Zur (frühen) Poetik der Galerie Marat Guelman.” In Spielformen der Macht. Interdisziplinäre Perspektiven auf Macht im Rahmen junger slawistischer Forschung, eds. Georg Gierzinger, Sylvia Hölzl, and Christine Roner, 339‒376. Innsbruck University Press: Innsbruck, 2011.
  • Klerikale Pharmakologien der Galerie Zderzak. In Osteuropäische Lektüren II. Texte zum 8. Treffen des Jungen Forums Slavistische Literaturwissenschaft, eds. Miranda Jakiša, and Thomas Skowronek, 197‒217. Peter Lang: Frankfurt am Main, 2009.
  • “The Impact of Economy – How Valuation Methods Are Shaped in the Polish Art World.” In Art criticism and the market, ed. Dorota Monkiewicz, 130‒146. Sekcja Polska AICA: Warszawa, 2008.
  • “€rfolgsgeschichten. Kunstmarkt und kulturelle Werte in Russland nach 1989.” In Modernisierung in Ost- und Ostmitteleuropa?, ed. Forschungsstelle Osteuropa Bremen, 95‒98. Forschungsstelle Osteuropa: Bremen, 2008.

__________________________________

Skwirblies, Robert

Journal Article / Part of a Book
  • “‘Ein Nationalgut, auf das jeder Einwohner stolz sein dürfte.’ Die Sammlung Solly als Grundlage der Berliner Gemäldegalerie”. In Jahrbuch der Berliner Museen 51 (2009), 69‒99. Berlin: Gebr. Mann, 2010.
  top

T

 

U

 

V

 

W

Wimmer, Dorothee

Book
  • Museen Im Nationalsozialismus. Akteure – Orte – Politik [edited in collaboration with Tanja Baensch, and Kristina Kratz-Kessemeier]. Köln: Böhlau, 2016.
  • Kunstsammlerinnen. Peggy Guggenheim Bis Ingvild Goetz [edited in collaboration with Christina Feilchenfeldt, and Stephanie Tasch]. Berlin: Reimer, 2009.
Journal Article / Part of a Book
  • “Wer hat die Kunstmacht im Staate? Reflexionen zur Gegenwart.” Kritische Berichte, 43-4 (2015): 62–71.
  • “Bremen – Berlin – Weimar. Cooperation between German Art Collectors and Museum Directors C. 1900.” In Journal of the History of Collections 21 2 (2009): 203–212.
  • “Art in Progress: the women collector Ingvild Goetz in Munich.” Women’s History Review, 18-4 (2009): 687–703.
  • “‘Kunst verzamelen tussen sponsoring en mecenaat’. Charles Saatchi versus Ingvild Goetz.” In Markteconomie en Kunst, eds. I. Dusar, and H. Meersman, 127–140. Leuven: Acco, 2008.
Review

X

 

Y

 

Z

 
  top